Organització dels àpats /Organización de las comidas

—-como la entrada es muy larga  primero está en catalán y luego en castellano——

Crec que és un clàssic a les famílies el “què fem avui per sopar?”. Ja visquem sols, en parella o en tribu, cada àpat planteja el dubte de… i avui què fem? A tot això li sumem que sovint tenim horaris laborals que ens obliguen a estar força hores fora de casa, i a les tardes jo prefereixo estar pel carrer amb el Bernat, i no a casa cuinant!

Si a sobre som vegetarians, o volem reduir el consum de proteïna animal i fugir del clàssic bistec/peix a la planxa de segon, pot ser que a vegades encara ens trobem més en blanc.

A mi també em passa, això ho dic d’entrada. Però com que em trobo sovint parlant d’això a persones que ens ho pregunten, aquí van uns quants punts sobre com organitzem els àpats a casa nostra.

No és cap menú, cap dieta ni cap fórmula magistral. És el que nosaltres fem, en una casa on hi viuen 2 adults i un nen, segons les nostres preferències, disponibilitats de temps per cuinar etc.

1.-Intentem deixar fet el dinar (o gran part del dinar) el dia abans. Això em serveix per: a) jo que dino de tupper a la feina, ja el tinc fet quan em llevo; i b) el pare de la criatura té el matí per fer altres coses, i sobretot, quan el Bernat surt del cole mort de gana té el dinar gairebé llest.

2.-Hem establert una mena de menú poc detallat pels dinars.

Evidentment no és rígid però ens serveix per veure que mengem una mica de tot i per no haver de pensar massa

 

Dilluns pasta, que sol ser amb bolonyesa de soja o seitán i verdures

Dimarts llegum (estofat amb verdures o en amanida a l’estiu)

Dimecres arròs, lassagna, quinoa… algún cereal amb verdures saltejades, o tofu… O a vegades verdura bullida amb patata i hamburguesa vegetal. Potser és el dia més variable, en funció del que tinguem a la nevera.

Dijous llegum (un de diferent)

Divendres solen caure fideus saltejats amb verdura i tofu, que al Bernat li encanten 🙂

Tot plegat va sempre acompanyat d’amanida (tomàquet, cogombre, pastanaga, blat de moro…)

3.-No acostumem a prendre postres mai. A vegades el Bernat es pren un iogur de soja (això no ho fem per cap motiu, simplement és així).

4.-La fruita la prenem durant el dia. Ja sigui a l’esmorzar, a mig matí, per berenar… Casi sempre que anem al parc duem un tupper amb fruita (segons quina sigui, pelada i tallada) i ens l’anem menjant (i molts altres infants del parc ens en demanen! a vegades ens pensem que els nens no mengen fruita, i només cal oferir-los-la)

5.- Fruits secs: també n’anem picant durant el dia. Normalment en l’esmorzar i el berenar. També posem llavors en alguns plats.

6.-Sopars: concretament el Bernat no sopa massa perquè berena molt. Solem fer alguna proteïna vegetal tipus salsitxes, hamburgesa, tofu… a la planxa acompanyat d’amanida, verdures saltejades i també pa.

7.-Sovint cuinem de més i congelem: salsa bolonyesa, llegums estofats, lassanya o canelons (o a vegades només congelem el farcit), hamburgeses… Costa gairebé el mateix fer cigrons estofats per un dia que per 3. Doncs et menges una part i congeles la resta ija tens dos dinars més solucionats

8.-Intentem no tenir a casa cap aliment que s’hagi de racionar. Si alguna cosa és millor menjar-la només ocasionalment, és millor no tenir-la (estic parlant de galetes, brioxeria, patates fregides etc). Així pots preguntar al teu fill quan té gana: què vols? sabent que no li hauràs de dir que no a res que et demani. Nota: dic intentem, perquè per exemple galetes sí que en tenim.

9.-A nosaltres ens va anar molt bé consultar una dietista-nutricionista. Vam explicar-li tot el que menjava el nostre fill i el que es menjava a casa i ens va estar aconsellant, suggerint alguns canvis etc, tot i que haig de dir que en general ens va dir que ja ho fèiem prou bé 🙂

10.-I per suposat, bàsic, menjar tots el mateix. No té sentit intentar que el nostre fill mengi sa quan nosaltres no ho fem. Evidentment cadascú té els seus gustos. A mi m’encanten els purés de verdures i el meu fill no els vol tastar. D’acord. Doncs en faig, el poso a taula, pregunto qui en vol, i serveixo a quin en demani. Però no aconseguirem res si fem menjar als nostres fills una cosa i mentre nosaltres ens mengem un entrepà o no tastem la verdura o la fruita.

11.-Recomano moltíssim aquest llibre de’n Basulto. També per la gent que no tingui fills. Crec que els consells que es donen són adequats per tothom.

 

 

 

——

Creo que es un clásico de las familias lo de “¿qué hacemos hoy para cenar?”. Vivamos solos, en pareja o en tribu, en cada comida planea la duda de …¿y hoy qué hacemos? A todo esto le sumamos que muchas veces tenemos horarios laborables que nos obligan a estar muchas horas fuera de casa y por las tardes yo prefiero estar por la calle con Bernat, no en casa cocinando!

Si encima somos vegetarianos o queremos reducir el consumo de proteïna animal y huri del classico bistec/pez a la plancha de segundo, puede que a veces todavía estemos más en blanco.

A mi también me pasa, esto lo digo de entrada. Pero como muchas veces hablo de esto con personas que nos lo preguntan, aquí van unos cuantos puntos sobre como organizamos las comidas en nuestra casa.

No es ningún menú, ni dieta ni fórmula magistral. Es lo que nosotros hacemos, en una casa donde viven 2 adultos y un niño, según nuestras preferencias, disponibilidades de tiempo etc.

1-Intentamos dejar la comida hecha (en gran parte) el día antes. Esto nos sirve para: a) yo como un tupper en el curro, así que ya lo tengo hecho cuando me levanto; y b) el padre de la criatura tiene la mañana para hacer otras cosas, y sobretodo, cuando Bernat sale del cole muerto de hambre tiene la comida casi lista.

2.-Hemos establecido una especie de menú poco detallado para las comidas (las del mediodía). No definimos el plato sinó el ingrediente principal.

Evidentemente no es rígido pero sirve para ver que comemos un poco “de todo” y para no tener que pensar mucho cuando vas a preparar la comida del día siguiente.

 

Lunes pasta, que suele ser con boloñesa de soja o seitán y verduras.

Martes legumbre (estofado con verduras o en ensalada en verano).

Miércoles algún otro cereal (arroz, quinoa…) con verduras, o a veces lasaña… A veces verdura con patata y hamburguesa vegetal. Quizás es el día más variable, en función de lo que tengamos en la nevera.

Jueves legumbre (uno diferente que el del martes)

Viernes suelen caer fideos salteados con tofu y verdura, que a Bernat le gustan mucho 🙂

Y siempre acompañado de ensalada (tomate, lechuga, pepino, zanahoria, maíz…)

 

3.-No solemos tomar postre nunca. A veces Bernat se come un iogur de soja.

4.-La fruta la vamos comiendo durante el día, ya sea en el desayuno, a media mañana, en la merienda… Casi siempre que vamos al parque llevamos un tuper con fruta (según cual sea, pelada y cortada) i nos la vamos comiendo (y muchos otros niñ@s del parque nos piden! a veces nos pensamos que los niños no comen fruta y solo hay que ofrecersela)

5.-Frutos secos: también los vamos comiendo durante el día (normalmente en el desayuno y la merienda) y los incorporamos en según que platos.

6.-Cenas: concretamente Bernat no cena mucho porque merienda bastante. Solemos hacer alguna proteína vegetal tipo salchicas, hamburguesa, tofu… a la plancha con ensalada, verduras salteadas, pan… Algo fácil (también sopa, purés de verdura, hummus…)

7.-Casi siempre cocinamos de más y congelamos: salsa boloñesa, legumbres estofados, lasaña, canelones (a veces solo el relleno), hamburguesas… Cuesta casi lo mismo hacer garbanzos estofados para un día que para 3. Te comes una parte y congelas el resto y ya tienes dos comidas más solucionadas.

8.-Intentamos no tener en casa ningún alimento que se tenga que racionar. Si algo es mejor comerlo solo muy ocasionalmente es mejor no tenerlo (estoy hablando de galletas, bollería, patatas fritas etc). Así puedes preguntar a tu hijo cuando tiene hambre: ¿qué quieres? y sabes que no tendrás que decirle que no a lo que te pida.

 

 

9.- A nosotros nos fue muy bien consultar una dietista-nutricionista. Le explicamos todo lo que comía nuestro hijo y lo que comímos en casa y nos aconsejó, sugerió algunos cambios etc, aunque tengo que decir que en general nos dijo que ya lo hacíamos bastante bien 🙂

10.- Y por supiesto, básico, comer todos lo mismo. No tiene sentido intentar que nuestro hijo coma sano cuando nosotros no lo hacemos. Evidentemente cada uno tiene sus preferencias. A mi me encantan los purés de verduras y mi hijo no los quiere ni probar. De acuerdo. Pues hago puré, lo pongo en la mesa, pregunto quién quiere y sirvo a quien pida. Pero no conseguiremos nada si obligamos a nuestros hijos a comer una cosa mientras nosotros nos comemos un bocadillo o ni probamos la fruta y la verdura.

11.-Recomiendo muchísimo este libro de Basulto. También para la gente que no tenga hijos. Creo que los consejos que se dan son adecuados para todos.

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13 pensaments sobre “Organització dels àpats /Organización de las comidas

  1. Es mi caballo de batalla: la planificación de las comidas. Y la alternancia de legumbres. Porque, para mí, legumbres significa “garbanzo”. Por cada kilo de garbanzo que me como, me como tres lentejas… Y eso estoy intentando remediarlo.

  2. Bonica, gràcies per compartir com us organitzeu! Seguim força la mateixa filosofia, excepte en les galetes 😉
    Ah, a nosaltres (sobretot als grans) ens va molt bé el diumenge al vespre planificar el menú de la setmana en funció del que la petita menja a l’escola, dels dies que mengem fora, etc.

  3. Retroenllaç: Un niño empático – Veganizando

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