ent amics] El capitalisme alternatiu

Entrada polèmica per començar el curs 🙂

M’agradaria que opinéssiu lliurement i no us talleu en deixar les vostres opinions…des del respecte, clar!

No teniu la sensació que aquesta “moda” de maternitat conscient i criança respectuosa (que benvinguda sigui!) està degenerant cap a posicions lligades a certs nivells de poders adquisitius? A part de tot el negoci de roba de lactància a preus impossibles o fulars de lli i seda ecològic per 150 euros, blogs que proposen activitats on sempre s’ha de pagar i no precisament poc… Una opció de criança en teoria més respectuosa, més mamífera i que ens apropa a com s’ha criat de tota la vida (i em refereixo a fa més de 2000 anys, no als anys 50 del segle passat), que en teoria es desprèn del materialisme que gira entorn la maternitat “oficial” (que segons el Corte Inglés sembla que t’hagis de comprar 43 artilugis diferents si vols tenir un fill) però que per alguns sectors s’ha acabat pervertint i s’ha creat un negoci i un model de capitalisme verd i alternatiu, però capitalisme al cap i a la fi.
I que consti que no em sembla malament que es venguin portanadons, ni bolquers de tela, ni roba de lactància, ni que la gent treballi de doula, atenent parts a casa ni res d’això, només faltaria! Jo he consumit la majoria d’aquestes coses i serveis. Però a vegades, em fa l’efecte que estem creant un mirall del model de maternitat que no ens agrada però enlloc de gastar-nos centenars d’euros en escorrebiberons, esterlitizadors, bressols i bressolets, joguines cares i amb piles i cotxets totterreny amb mil funcions, ens ho gastem en llits de baranes per fer collit de disseny nòrdic i fusta de pi ecològic i roure tallat en lluna plena, joguines de fusta fetes a no sé quin país que al final no són més que uns taps de suro o quatre tronquets que pots comprar per 5 euros en qualsevol lloc però que ens han costat 50 perquè se suposa que són Montessori, Pickler o ves a saber, o restaurants kidfriendly, hotels kidfriendly, museus kidfriendly i viatges kidfrienfy que molta gent no es pot permetre. Per no parlar de moltes opcions d’escolarització alternativa que tenen preus prohibitius, i el que per mi és més greu, cap intenció de rebaixar-los o de buscar solucions per arribar a famílies amb tot tipus de poders adquisitius

No estic dient que sigui generalitzat ni englobo a tothom dins al mateix sac, per suposat. Però tinc aquesta sensació llegint certs blogs, webs i propostes. Suposo que el negoci és el negoci, i el capitalisme tracta d’això. I suposo que el que per mi és una revolució global, que comença amb la criança però que arriba a tots els àmbits de la nostra vida, per altres es limita només a això, la criança dels nostres fills, i la resta els és igual.

Bé, no sé vosaltres, però jo em sento sovint desplaçada de la maternitat oficial, però també d’aquesta maternitat alternativa benestant.

16 pensaments sobre “ent amics] El capitalisme alternatiu

  1. Uf com m’agrada’t llegir-ho…jo penso exactament igual, però no soc capaç de fer el pas d’escriureu publicament…ara estic de nou a la feina, però a poc que pugui copiare el que tinc escrit als 2 anys de nèixer la Itzà, mira que ja fa d’això però jo em sentia llavors com tu ara…
    En parlem, em sembla una bona reflexió

  2. doncs tens molta raó i me’n alegro que ho hagis dit obertament… no puc explaiar-me (estic a la feina, per culpa d’aquesta societat capitalista – alternativa o no-) però em sento com tu sovint: “desplaçada de la maternitat oficial, però també d’aquesta maternitat alternativa benestant.”

    • Ariadna jo tinc molt sovint aquesta sensació. A vegades miro blogs i llegeixo propostes de llocs o gent en principi afí a la meva manera d’entendre la criança i em sento lluny (econòmicament lluny i també de plantejament). Sembla que no hi ha opció per la maternitat “conscient” (o diguem-li com sigui) sense pasta :-/

  3. Durant la maternitat i la paternitat, no som diferents que abans, aquells que ja tenien una vida de luxe, tendeixen a exportar-la a la criatura i al revés.

    • Sí, segurament tens raó. Del que em “queixo” és que sembla que només es visibilitza la versió “de luxe”. Potser perquè fer collit en un llit de 3 duros no és tant glamourós i no ho anem penjant per les webs 🙂

  4. Hauria de ser com fa 2000 anys com tu bé dius. Totes les dones a casa preocupant-se de cuidar el seus fills (netejar i alimentar, NO educar). I el pare dels fills podria tenir 4 o 5 fills mes amb femelles diferents, sense que fós cap problema en aboslut per a cap de les mares. Més que contentes sabent que tenen un home que aporta seguretat i protecció a ella i al seus fills. Societat capitalista diu la Ariadna… tantes queixes amb que volem igualtat i ser respectades igual que a l´home i ara et queixes que no vols treballar, increible. Societat feminitzada a la que vivim, amb homes assustats per les dones. que es creuen que poden prendre decisions importants i ser independents, cosa que va en contra de la seva naturalesa

  5. Això és normal que passi quan una ideologia passa a ser hegemònica o està de moda. Amb l’independentisme és el que està passant: que hem passat de veure molt ocasionalment l’estelada a ara, que trobes fins i tot xancletes amb l’estelada. Fins aquí això, en el fons, és un bon senyal. El que realment trobo preocupant és que hi hagi gent que només segueixi simplement per moda, perquè aleshores ja no podríem parlar de maternitat conscient.

  6. No m’hi havia parat a pensar, però penso que téns tota la raó. A mi també em passa llegint certs blogs i webs amb propostes impossibles o econòmicament o per manca d etemps perquè a mi m’espera jornada de feina cada dia i no puc fer tan com voldria ni dedicar al meu fill tan d etemps com voldria… quan un corrent alternatiu creix corre el perill de convertir-se en negoci i hem d’anar més a l’essència de les coses, al que realment ens mnou a fer alguna cosa…

  7. Tens tota la rao. És com el parir a casa. Jo ho volia fer, vaig anar a parlar amb un parell de llocs que ho feien, i si, tots molt naturals, molt amics, molt conscients, molt el que tu vulguis, però de 2000 euros que no baixava la cosa, i després dient elles que tant de bo tothom (que no tingués un part de risc, clar) parís a casa, que sería la millor opció, bla bla bla…. vinga va! Que son 2000 eurus!

  8. Totalment d’acord, a casa d’aquesta gent en diem pijippies o guaisers. Ara mateix no tinc temps de fer una resposta llarga, però tornaré, és un tema que trobo mooolt interessant!

Deixa un comentari

