Compreses o salvaslips de tela

Ja fa temps que vaig fer un gran descobriment, la copa menstrual!!

Em vaig comprar una copa menstrual, de la marca Mooncup, tot i que actualment hi ha més marques que en fabriquen, la vaig començar a fer servir, amb alguns problemes amb la col.locació al principi, però de seguida li vaig agafar el truquillo.

A part de deixar d’utilitzar tampons (cosa que suposa un estalvi econòmic i ambiental) he pres més consciència de la meva menstruació. Per exemple me n’he adonat que la quantitat de sang és menys de la que m’imaginava, i que de fet la sang no és sang, sinó sang barrejada amb altres coses 🙂 que a la viquipèdia en diuen fluix hemàtic.

Encara em quedava una assignatura pendent, però: les compreses i/o salvaslips. Els ecològics em semblaven desproporcionadament cars, a part que no deixen de generar residus. I havia sentit a parlar de les compreses de tela però no n’havia provat mai, ni tant sols vist de prop. Un dia, amb una amiga vam fer un intercanvi: jo li vaig donar boata ja que ella al seu poble no en trobava, i ella em va donar uns trossos de teles ecològiques que havia comprat per fer compreses. Per una banda pul, que és un teixit impermeable, i per l’altra “velour” de cànyam, que és una tela peludeta i molt suau.

I per internet vaig trobar aquest patró de compresa.

La teoria és senzilla. Cal posar una capa impermeable (la que estaria en contacte amb les calces), una capa absorbent al mig (tovallola per exemple) i una capa suau a dalt. A partir d’aquí es poden fer diferents versions, segons si les volem més o menys absorbents (igual que al mercat existeixen diferents tipus i mides de compreses). I per tancar, es posen uns “snaps” a les ales i es corda.

El problema real va ser quan vaig intentar cosir-les. El velour de cànyam és extremadament elàstic i allò era impossible de cosir. S’estirava i s’estirava mentre el cosia, i desprès tornava a lloc, deixant la meva compresa convertida en una mena de bola 🙂 La solució va ser descobrir que la meva màquina de cosir fa un punt que es diu “overlock”, ideal per a teixits elàstics com el punt etc.

Primer me’n vaig fer dues, amb pul+tovallola+velour, per provar, i la veritat és que són genials. Al ser les primeres no estan massa ben cosides i potser ha arribat l’hora de jubilar-les.

2012-11-04 16.56.33

Aquesta és la primera que vaig fer. No fa massa bona pinta però compleix la seva funció perfectament 🙂

Però ara ja n’he fet uns quantes més, provant amb diferents materials, tant per a l’absorbent com per la part de dalt (trobo que el velour a l’estiu deu fer calor, he he).

salvaslips1

La nova tongada de compreses. Aquesta tela que veieu és el pul, la que és impermeable. La de bicicletes la trobo preciosa 🙂

Les noves compreses les he fet amb pul però per la part de dalt, la que està en contacte amb el cos, les he fet de tela de samarreta (cotó) que penso que així no farà tanta calor.

salvaslips2

Aquestes són les últimes que he fet per l’altre cantó. La del mig és de velour. No sé si s’observa a la foto que la textura és com de vellut. Les altres de cotó.

 

Realment les recomano molt, són senzilles de fer, barates (el pul no és massa barat i la resta de teixits, si els volem ecològics tampoc, però s’ha de tenir en compte que amb mitja iarda fem un munt de compreses!) i útils.

Com que faig servir la Mooncup normalment quan estic fora de casa no m’he de canviar la compresa, però tinc en ment fer una bosseta impermeable per posar-hi compreses brutes a dins (de totes maneres, si les plegues com les de les imatges, no taquen).

Per rentar-les, les deixo 20 o 30′ en remull amb aigua freda i després a la rentadora amb la resta de roba.

 

salvaslip4

En aquestes dues imatges es veuen bé les compreses desplegades, amb les ales i els “snaps” que serveixen per lligar-les sota les calces.

salvaslip3

 

Jo recomano moltíssim fer servir les dues coses, i de pas, prendre una mica més de consciència del nostre cos i la nostra sexualitat.

11 pensaments sobre “Compreses o salvaslips de tela

  1. Jo fa uns mesos que també vaig amb copa menstrual (genial!) i ara també vull uns salvaslips de tela. Jo em veig incapaç així que me’l farà una amiga (em pregunto si deu ser la mateixa que et va donar les teles en intercanvi…)

  2. Jo encara no he fet el pas amb la mooncup, pero si que tinc comprese de roba, tot i que només la faig servir al principi i al final, perquè els dies del mig tinc massa flux, i en necessitaria milers! pero si que van bé, i són menys irritants!

    • sí, jo les faig servir com a salvaslip amb la Mooncup. En una web d’una noia que feia compreses per vendre deia que més o menys cada dues hores s’havien de canviar. Clar, les del super porten tot de materials super absorbents que les de tela no porten. Potser per fer servir només compresa, si es té la regla abundant, pels dies “forts” no és massa pràctic, no ho sé. Potser es podria provar de fer-ne amb moltes capes d’absorbent al mig, no sé com quedarien de gruixudes.
      I sí, com tu dius, no irriten gens, això per mi és una gran avantatge!

  3. Què valenta!jo no m’atreveixo a cusir-les, tot i que sempre estic amb la màquina de cusir amunt i avall, és clar, amb coses molt senzilletes…
    He trobat el teu blog per casualitat (cercava comprar compreses de tela online i m’has sortit! hehehe). Veig que tenim molt en comú, així que et poso l’enllaç a una petició que potser t’interessa a tu i a les persones que et segueixen. Es tracta de demanar l’ampliació de la baixa per maternitat i paternitat 😉

    http://www.change.org/es/peticiones/gobierno-de-espa%C3%B1a-maternidad-decente

    • No coneixia el teu blog. Ara me’l miro, segur que m’agrada! 🙂
      Les compreses són senzilles. Si et fixes a les fotos estan cosides amb un zig-zag estret, directament del dret. No tenen massa complicació, de debó.
      I em passo ara també per la petició, gràcies per avisar.

  4. Jo ja fa temps que utilitze la copa, però encara no les compreses de tela, ara també les vull utilitzar i m’agradaria fer-me-les jo mateix, però no sé on puc comprar les teles.

    • A veure, la tela impermeable es diu PUL i la veritat és que costa de trobar. No sé si a botigues grans tipus Ribes i Casals en trobaràs. A Cal Joan (Martorell però tenen facebook i envien comandes em sona que en tenien). Jo el meu pul l’he comprat a http://www.arbrinic.com/ i a fabric.com.
      Al mig jo hi poso tovallola d’aquestes que s’assequen tant ràpid que al Decathlon valen 4 duros. I a dalt, les últimes les he fet amb samarreta. Però les compreses que venen normalment porten una cosa que es diu bambú velour, que és com una mena de vellut de bambú, que a arbrinic en tenen.

Deixa un comentari

