Pa de motllo

Fa temps que no feia pa a casa, però he trobat una recepta que sempre em queda bé i ara estic fent-ne cada setmana.

La recepta original la vaig treure d’un blog que es diu Veganliandia que he descobert fa poc.

L’he seguit bastant al peu de la lletra, però jo hi poso farina integral barrejada amb la de força, i com a mínim al meu forn,  els 30 minuts de cocció que posa són insuficients.

Així doncs aquí va la meva recepta.

Ingredients

  • 400 gr de farina integral
  • 150 gr de farina de força
  • mig cub de llevat de pa
  • 10 gr de sal
  • 300 ml d’aigua tèbia
  • 25 ml d’oli d’oliva

Elaboració

Posem en un bol les dues farines i la sal i ho barregem una mica.

2013-01-14 18.03.10En un recipient hi posem l’aigua tèbia (calenta de l’aixeta, sense que cremi) i l’oli. Hi tirem el llevat esmicolat amb els dits i ho remenem una mica (veurem que de seguida es dissol).

Aboquem el líquid al bol i barregem bé tots els ingredients.

2013-01-14 18.06.24Primer es pot fer amb una cullera però al final caldrà fer-ho amb les mans. Amassem la massa durant uns deu minuts. Al Youtube hi ha vídeos de com s’amassa el pa. Jo m’ho invento 🙂 Però cal estar-hi un ratet.

2013-01-14 18.09.34

Untem d’oli un bol, hi posem la bola de massa dins i ho tapem amb paper film.

2013-01-14 18.13.58Ho deixem reposar aproximadament una hora en un lloc càlid i sense corrents d’aire. Jo sovint ho poso dins el forn (apagat!), o si teniu radiador, llar de foc etc, ho podeu posar a prop. El temps d’aquest primer repòs, una hora, és aproximat. Us heu d’esperar que la massa dobli el seu volum i això dependrà per exemple de la temperatura ambiental.

2013-01-14 18.14.20

Posem el pa en un bol, el tapem, esperem una hora (aprox) i…

2013-01-14 19.06.31

…així de gran s’ha fet!! 🙂

Quan la massa ja ha crescut, agafem un motllo (específic de pa o un de plumcake) i el pintem amb oli (amb un pinzell, amb les mans o un tovalló de paper sucat en oli, cadascú té les seves manies!).

Amb compte estirem la massa perquè ens quedi amb forma allargada, de la mida del motllo aproximadament.

2013-01-14 19.08.22

Posem la massa dins el motllo. Si volem, la podem pintar amb aigua per la part de dalt i posar-hi llavors de sèsam com he fet jo, o una mica de farina (aquest pas és més decoratiu que res).

2013-01-14 19.09.47

Tapem el motllo amb un drap de cuina (aquesta és la meva, de mania: el primer repòs ho tapo amb paper film i el segon amb un drap de fil) i ho deixem reposar una hora més.

2013-01-14 20.14.54

El pa cru, abans d’anar al forn. Com es pot veure, ha pujat bastant!

Quan ha passat l’hora, encenem el forn a 240ºC.Quan ja estigui calent hi posem el pa a dins. Al cap de 10 minuts, tapem el motllo amb paper de plata perquè no es cremi el pa, i el deixem 25 minuts més (és a dir, en total 35 minuts).

En el moment de posar el pa al forn, jo hi poso 4 o 5 glaçons, directament a la safata. És perquè hi hagi una mica de vapor, que ajuda a no sé què (alguna cosa de la crosta?). Això del pa és tota una ciència, que si els percentatges del llevat, la temperatura, la crosta, la molla… vaig tenir una època de llegir fòrums i llibres de pa i em sabia més aquestes coses però ara ho he oblidat tot (havia de fer lloc al cap pels blogs i llibres de costura, la meva nova obsessió!!). En tot cas, també hi podeu posar un recipient (apte pel forn) amb aigua com una flanera.

 

 

 

Us podeu creure que no tinc fotos del pa cuit??!!! És la recepta maleïda! Fa uns dies la vaig fer, vaig fotografiar tot el procés, selecciono totes les fotos del pa per passar-les a l’ordinador i enlloc de posar “enviar” baix posar “esborrar” i em vaig quedar sense fotos 😦

Torno a fer el pa, torno a posar fotos, i ara me n’adono que no en vaig fer al treure’l del forn! Sort que últimament el faig molt. Ja actualitzaré el post!!

 

Comentaris

Amb la mateixa recepta també es pot fer un pa rodó, sense motllo.

El temps de cocció és aproximat. Si veieu que la molla queda com molla (valgui la redundància) és que està cru.

Al tanto amb el llevat! Els cubs aquests de llevat tenen una data de caducitat curta. I es pot congelar, però personalment si fa més d’un parell de mesos que el tinc congelat, el llenço. Amb la feinada que és fer un pa, no me la jugo per culpa d’un llevat caducat!

Vaig provar de fer també una versió amb 300 gr de farina de força i 250 integral (i la resta d’ingredients igual). Queda un pa més esponjós i la massa molt més enganxosa i per tant més pesada de treballar . Amb la versió actual, al portar més farina integral però la mateixa quantitat de líquid, queda una massa més seca, ja que la farina integral absorveix més aigua que la blanca. Suposo que en aquesta recepta que us he penjat, se li podria augmentar una mica la quantitat d’aigua i segurament quedaria el pa també una mica més esponjós (tot i que amb les proporcions actuals no queda gens pesat ni dens, eh?). Ja investigaré i us ho explico

Anuncis

Deixa un comentari

