Nens i nenes vegetarianes.

En el blog “Dime qué comes“, del que ja us n’he parlat altres vegades i n’he fet alguna recepta, com les salsitxes vegetals, la Lucía, la seva autora, ha fet un seguit d’entrades molt interessants sobre nens i nenes vegetarianes.

Existeix molt de desconeixement sobre la alimentació vegetariana. Hi ha gent que es pensa que només mengem verdura o qui creu que no podem obtenir nutrients essencials com les proteïnes si basem la nostra alimentació en aliments d’origen vegetal. Però mentre som els adults els que som vegetarians, et miren amb cara de “estàs sonada” i au. Ara, quan es tracta de nens, posen el crit al cel, que si no creixerà bé, que si és molt petit, que si li estàs imposant una alimentació, que si “pobret” que no menja pernil… en fi… :-/

Per això, entrades com les que ha fet la Lucía, rigoroses i documentades, sobre alimentació, necessitats etc dels infants vegetarians penso que són molt positives per ajudar a trencar una mica amb tota aquesta desinformació.

Les entrades que ha fet són les següents:

Visió General

Embaràs i lactància

Bebés i alimentació complementària

Etapa escolar

Adolescència

La realitat (testimonis): part 1 i part 2.

Doncs bé, la feinada ha sigut per la Lucía, però nosaltres hem pogut aportar el nostre granet de sorra, explicant el testimoni de la nostra família, i en concret del nostre fill vegetarià, en l’última de les entrades.

Aquesta és:

Mi compañero y yo nos hicimos vegetarianos hace ya mucho tiempo (antes de conocernos) por motivos éticos. Él es vegano, y en casa comemos vegano, y yo soy ovo-lacto-vegetariana “ocasional”. Así que cuando nació nuestro hijo no nos lo tuvimos que plantear mucho, iba a comer lo mismo que nosotros. 
 
Evidentemente que buscamos un poco de información, al igual que buscamos información sobre lactancia, sobre educación y sobre todos los temas y todas las dudas que te asaltan des del momento en que sabes que estás embarazada. Quizás en el tema de la alimentación hay el “plus” de dificultad añadido que vas un poco contracorriente, que en el centro de salud te dan una pauta de introducción de alimentos llena de pollo, ternera o huevos, y que cuando le preguntas al pediatra sobre la introducción del seitán o el tofu te pone cara de poker y seguramente no sabe ni qué es. 
 
Así que nos esforzamos un poco para encontrar información específica sobre niños vegetarianos o veganos, aunque al final, sobretodo, hemos confiado en nuestro instinto y sobretodo, en el de nuestro hijo. Quiero decir que quizás lo veíamos más difícil antes de que nuestro hijo empezara con la alimentación complementaria que ahora que ya tiene dos años y come de todo. Al final, se trata de que coma variado, ofrecerle diferentes tipos de alimentos (legumbres, semillas, verduras, cereales…) y dejar los alimentos superfluos para ocasiones especiales. Vaya, lo mismo que con cualquier otro niño!
 
A nuestra pediatra le dijimos que nuestro hijo era vegetariano y nos dijo que tendría que comer muchos lácteos y huevos. Le dijimos que tampoco huevos ni lácteos y ya no nos dijo nada. En parte tenemos “suerte” que no se ha metido con nosotros ni nos ha presionado, pero tampoco hemos encontrado ningún tipo de apoyo por lo que respeta a la alimentación de nuestro hijo.
 
Tenemos claro que la alimentación de los peques es siempre una imposición de los padres. Los niños no escogen lo que comen, no cocinan ni se preparan la comida. Habrá casas en que coman todo ecológico y integral, otras en que coman congelados y precocinados a diario, otras donde comen pez a diario y otras donde lo odian (los padres) y no lo comen nunca. Pues en nuestra casa se come vegano, y nuestro hijo también. 
 
Aun y así, tenemos claro que vivimos en una sociedad mayoritariamente no-vegetariana y que nuestro hijo está, y estará, constantemente en contacto con personas que comen productos animales. Nuestra intención (y de momento así lo hacemos) es explicarle que nosotros no comemos animales y el motivo por el que no lo hacemos. Pero dejar que sea él quien decida si quiere probar o comer alguna cosa. Y cuando sea mayor, si llega un día que dice que quiere comer queso, o un filete, pues entonces ya veremos como lo gestionamos. Yo en su día escogí como quería que fuera mi alimentación, y espero que mi hijo pueda hacer lo mismo.

Per acabar, us recomano molt que llegiu la resta de testimonis i els articles que ha escrit la Lucía. Sempre va bé trencar tòpics! 🙂

Advertisements

3 pensaments sobre “Nens i nenes vegetarianes.

  1. Júlia, moltes gràcies per difondre-ho, i sobretot per la teva col.laboració desinteresada. Estic molt contenta que tot plegat t’hagi agradat i ho trobis recomanable. Una abraçada molt forta.

  2. Moltes gràcies per l’article! A casa també som vegetarians i estem esperant una nena que naixerà a finals d’abril. La veritat és que encara costa molt trobar informació sobre alimentació infantil vegetariana i sobretot el suport necessari per part de pediatres i de les persones del nostre entorn.

    • per això vaig fer el post, perquè en alguns moments em vaig sentir sola en un desert ple de pediatres incompresos (i sense idea de dieta vegetariana).
      Si més endavant tens dubtes o vols preguntar alguna cosa, aquí estic 🙂

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s